Modbus 101: de basisprincipes van het protocol die u moet kennen

Marketing Team – ProSoft Technology

Modbus is niet voor niets een klassiek en wijdverbreid protocol. Oorspronkelijk ontwikkeld door Modicon in 1979 voor gebruik in de PLC's van het bedrijf, is het seriële communicatieprotocol een reus geworden in de industriële automatiseringsindustrie. Vandaag de dag is het een open protocol, gebruikt door een verscheidenheid aan apparaten.

Dat is waar ProSoft meer dan 30 jaar geleden zijn intrede deed: Onze eerste module koppelde een Allen-Bradley® processor aan een Modbus SCADA host. (Het geeft duidelijk aan waarom we soms nog steeds "de Modbus jongens" worden genoemd).

We horen nog steeds veel vragen over Modbus op industrie-evenementen, en ons support team krijgt ook veel vragen.

Vandaag nemen we een korte kijk op de drie primaire variaties van het Modbus protocol; en delen we een volledige uitlegvideo die het protocol uitlegt, inclusief Modbus data adressering; float en dubbel integer waarden en hoe Modbus daarmee omgaat; en meer protocol basisprincipes die u moet weten.

Modbus: ASCII, RTU, en TCP/IP

Modbus ASCII, Modbus RTU en Modbus TCP/IP zijn de drie belangrijkste Modbus protocollen die vandaag de dag gebruikt worden.

∙ ASCII-tekens werden gebruikt bij de initiële ontwikkeling van Modbus, en het wordt vandaag de dag nog steeds gebruikt in een verscheidenheid aan toepassingen, waaronder apparatuur in olie- en gasinstallaties, en in barcodelezers in logistieke faciliteiten. Het is niet compatibel met Modbus RTU, dus apparaten die gebruik maken van de één kunnen niet communiceren met apparatuur die gebruik maakt van de ander.

∙ Modbus RTU wordt het meest gebruikt en maakt gebruik van binaire codering. Modbus RTU apparaten kunnen één van de drie elektrische interfaces gebruiken - RS232, RS485, of RS422. RS232 is ideaal voor point-to-point connectiviteit die een afstand van minder dan 50 voet moet overbruggen. Als u multi-point connectiviteit nodig heeft en/of een afstand van meer dan 50 voet, dan kunt u beter kiezen voor RS485 of RS422.

∙ Modbus TCP/IP was één van de eerste industriële Ethernet protocollen. Het komt er op neer dat Modbus apparaten Ethernet kabels en schakelaars gebruiken om met elkaar te communiceren. Bij een typische Modbus TCP/IP implementatie wordt gebruik gemaakt van een MBAP header, die de identificatie-informatie bevat die nodig is om de gegevens naar het juiste apparaat te leiden. Seriële berichten kunnen ook worden verzonden als RTU-berichten die zijn ingekapseld in een TCP/IP-pakket. Apparaten moeten echter ingesteld worden om ofwel MBAP ofwel seriële berichten te gebruiken.

Bekijk de volledige Modbus primer hieronder:

Posted: 28/11/2022 14:50:54 by Gabriela Petre | with 0 comments