ROCKWELL AUTOMATION OPTIMALISEERT TOEGANG TOT INDUSTRIЁLE DATA

Dankzij gedetailleerde en real time data over de status van de productieprocessen en -installaties kunnen bedrijven stilstand door storingen beperken, het onderhoud optimaliseren en kosten besparen. Daarnaast toont Rockwell Automation enkele nieuwe beveiligingsoplossingen: Guardlogix-controllers en Guardmaster GuardLink.

Rockwell Automation en Routeco zijn te vinden op World of Motion & Drives in hal 11 op stand A008.

ThinManager v10.0 software platform

De ThinManager Software van Rockwell Automation geeft operators en industriёle medewerkers een betere toegang tot productie-informatie. De software kan data op elke locatie en op elk device in de industriёle omgeving zichtbaar maken. Daardoor krijgen bedrijven beter inzicht in de bedrijfsprocessen en kunnen ze ze beter managen.

De nieuwe versie van ThinManager biedt betere opties voor visualisatie, mobiliteit en beveiliging. Gebruikers kunnen eenvoudig zelf bepalen hoe ze applicaties en data afkomstig van verschillende bronnen op scherm kunnen bekijken. Ze kunnen ook zelf bepalen welke informatie ze willen zien . De nieuwe versie van de ThinManager software ondersteunt ook het gebruik van mobiele apparatuur via WifI,  Bluetooth en wearables zoals de Microsoft HoloLens. Ook de authenticatie-procedure is vereenvoudigd, zodat de gebruiker niet meer apart op alle applicaties hoeft in te loggen Ook kan de beheerder meerder vormen van authenticatie zoals RFID-badges en biometrie gebruiken.

FactoryTalk TeamONE App

Ook met de nieuwe FactoryTalk TeamONE app voor iOS en Android-smartphones krijgen medewerkers gemakkelijker toegang tot informatie en collega’s. Met behulp van de app kunnen ze bijvoorbeeld live productie-informatie bekijken, reageren op machine-alarms en problemen met apparatuur oplossen. Bovendien kunnen ze sneller in contact komen met collega’s, beter samenwerken en beter kennis delen. Dat is vooral handig bij productiestoringen, waar snel geschakeld moet worden tussen diverse informatie-systemen en databronnen en waar veel overleg met collega’s en technische experts noodzakelijk is.

Met de FactoryTalk TeamONE app kunnen operators bijvoorbeeld informatie van apparatuur zoals Allen-Bradley PowerFlex drives of de status van EtherNet/IP-apparaat bekijken en delen. De app verbindt de gebruikers niet met een server, maar direct met de apparatuur in het netwerk voor het bekijken van live productie-data.

Rockwell Automation maakt industriele data toegankelijk

Nieuwe AI-Module

Om beter in staat te zijn om diepgaande diagnostische analyses voor industriёle processen uit te voeren, heeft Rockwell Automation vorig jaar een artificial intelligence (AI) module geïntroduceerd. Die module verzamelt en interpreteert informatie over specifieke applicaties en kan operators waarschuwen als er zaken fout dreigen te gaan.

Het datagedreven algoritme wordt geleverd in een module, die direct in de controller wordt geïnstalleerd. De AI-oplossing analyseert alle data om het functioneren van de applicatie in kaart te brengen. Gebruikers kunnen kiezen welke applicaties ze willen analyseren door inputs en outputs via een add-on-instruction (AOI) te selecteren. De AI-module leert uit de datastroom van de controller en bouwt vervolgens een datamodel. Dat hele proces duurt slechts enkele minuten. Als het model klaar is bewaakt de module continu de processen en signaleert afwijkingen van het normale patroon. Als er zich problemen voordoen, wordt er een alarm op een HMI-scherm of een dashboard weergegeven. In de toekomst kan de module behalve diagnoses ook handleidingen geven voor de oplossingen of automatisch de parameters aanpassen om het probleem ook zonder menselijke tussenkomst op te lossen.

GuardLogix-controllers

Tijdens de WoTS zijn eveneens de nieuwe Allen-Bradley GuardLogix 5580 en Compact GuardLogix 5380 controllers van Rockwell Automation te zien. Zij helpen engineers om hun systemen voor machineveiligheid te vereenvoudigen en de veiligheid te verbeteren. De nieuwe controllers zijn veel krachtiger en hebben daardoor snellere reactietijden en kortere veiligheidsafstanden. Er kan dus met minder controllers volstaan worden. Met de controllers kunnen engineers bovendien veiligheidssystemen op maat ontwikkelen, zodat de machines kleiner worden en kosten bespaard kunnen worden. De nieuwe controllers, die ondersteuning bieden voor veiligheidsniveau SIL 2/PLd tot SIL 3/PLe, voldoen uiteraard aan de richtlijnen voor machineveiligheid.

De GuardLogix 5580- en Compact GuardLogix 5380-controllers hebben ingebouwde gigabit Ethernet-functionaliteit en ze bieden dus prima communicatiemogelijkheden voor een groeiend aantal devices in netwerken.

Guardmaster GuardLink

Rockwell Automation presenteert op de WoTS tenslotte ook het nieuwe veiligheidssysteem GuardLink. Guardlink is een communicatieprotocol voor veiligheidstoepassingen, dat operators helpt bij met het verbeteren van diagnostische procedures en het reduceren van de downtime. Het systeem maakt de complexe en dus storingsgevoelige bedrading van veiligheidsvoorzieningen overbodig. Met GuardLink kan alle apparatuur eenvoudig in serie geschakeld worden met behoud van toegang tot diagnostische informatie voor elke afzonderlijke voorziening. Het systeem biedt functies voor machineveiligheid, diagnostiek, resets op afstand en vergrendelingsinstructies via één kabel met vier voedingsgeleiders en ondersteuning voor het gebruik van 32 apparaten per verbinding. Omdat GuardLink tot 38 procent minder bedrading vereist, worden de installatiekosten aanzienlijk verminderd.

De GuardLink-technologie kan naadloos geïntegreerd worden met veiligheidsrelais en andere componenten uit de Allen-Bradley Guardmaster-reeks. Gebruikers kunnen daarmee statusgegevens opvragen vanuit alle onderdelen van hun veiligheidsysteem.

Magnemotion

Rockwell Autiomation zal op de WoTS een MagneMotion demo presenteren. MagneMotion biedt intelligente transportsystemen voor assemblage-automatisering, materiaalbehandeling en transport voor het snelle, veilige, schone en efficiënte transport van goederen en personen. De gepatenteerde lineaire synchrone motor (LSM) -technologie van het bedrijf biedt de meest geavanceerde oplossingen die beschikbaar zijn voor de vele industrieën die het bedient. De schaalbare aard van MagneMotion's LSM-technologie maakt de ontwikkeling mogelijk van systemen die payloads verwerken van een ons tot een ton, in vrijwel elke omgeving.

Over Rockwell Automation

Rockwell Automation Inc. (NYSE: ROK), ’s werelds grootste leverancier van oplossingen voor industriële automatisering en informatievoorziening, maakt zijn klanten productiever en de wereld duurzamer. Het in Milwaukee, Wisconsin, gevestigde bedrijf heeft circa 22.000 werknemers in dienst die klanten in ruim 80 landen bedienen.

We zien u graag tegemoet op de WoTS! Hal 11, stand A008.

• Toegang is gratis, mits u zich vooraf registreert via deze link.

Posted: 20-9-2018 07:53:06 by Sharon Scheepers | with 0 comments